آموزش خصوصی Etabs - Safe - AutoCad

آموزش و تدریس Etabs - Safe - Auto cad - تحلیل و طراحی سازه های فولادی و بتنی

۲۴ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نکات اولیه محاسبات سازه (قسمت سوم)

3- جانمایی ستونها در پارکینگ نیز از موارد بسیار مهم است. برای هر واحد از یک مجموعه مسکونی نیاز به یک پارکینگ است. طبق استاندارد در اطلاعات معماری، هر ماشین برای پارک کردن، فضایی به ابعاد 2.5 در 5 متر نیاز دارد. علاوه بر این راهرویی با عرض 3 متر برای عبور یک طرفه وسایل نقلیه نیاز دارد. همچنین هر ماشین برای پارک کردن و بیرون آمدن از پارک نباید با سایرین تلاقی کند. اگر نیاز به اجرای رامپ باشد و رامپ در بین دو محور ستون قرار نگیرد نیاز به اجرای چند ستون مجزا زیر دال رامپ می باشد. 


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

ستون فولادی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

نکات اولیه محاسبات سازه (قسمت دوم)

2- از موارد مهم دیگر در رسیدن به تطابق معماری، سازه و تاسیسات، بحث مربوط به دستگاه پله است. چنانچه در چهار طرف دستگاه پله تیرهایی وجود داشته باشد، نباید عرض این تیرها فضای دستگاه پله را محدود کند، به این منظور باید عرض این تیرها کمتر از عرض سایر تیرها در نظر گرفته شود، یا آن که تیرها در پلان تیرریزی و ستونگذاری از محدوده پله و پاگردهای آن بیرون قرار داده شوند. همچنین این نکته در مورد ستونهای کنار دستگاه پله نیز صادق است و باید ستونها در گوشه خارجی پاگردها قرار داده شوند تا از فضای پاگرد نکاهند. بدیهی است بیرون زدگی تیر و ستون می تواند از فضای مفید سرپله و پاگرد کاسته که موجبات برخورد افراد و همچنین مزاحمت در هنگام حمل بار را فراهم نماید. این مسئله در خصوص تیرهای کنار رامپ در سازه هایی که تمام و یا بخشی از پارکینگ های ساختمان در طبقات زیرزمین قرار دارند مهم است. در این موارد بسیاری از طراحان تیر لبه رامپ را با عرض کمتری در نظر میگیرند تا از عرض رامپ کاسته نشود. همچنین تیرهایی که در محور لبه ای رامپ و در یک تراز بالاتر از رامپ قرار دارند و برخلاف تیرهای لبه ای رامپ که به صورت شیبدار اجرا می شوند، این تیرها کاملا در تراز افقی اجرا می گردند نیز ممکن است از سوی طراح با عرض کم قرار داده شود تا هنگام عبور وسایل نقلیه مشکلی مشابه آنچه در تیرهای کنار دستگاه پله از نظر برخورد ذکر گردید ایجاد نشود. این امر اگرچه مشکل مزاحمت تیرهای لبه ای برای عبور وسایل نقلیه را حل می‌کند لیکن یک نکته آئین نامه ای طراحی سازه های بتن آرمه را نقض می‌نماید. بر اساس آئین نامه در مواردی که با قراردادن دیوار حائل بتنی، تراز پایه ساختمان بالاتر از تراز فونداسیون می آید باید تمامی اعضایی که در زیر تراز پایه قرار دارند حداقل به اندازه اعضایی که در اولین طبقه روی تراز پایه قرار دارند مقاومت داشته باشند، بنابراین نمی‌توان در چنین سازه هایی عرض تیرهای واقع در تراز طبقات زیرین به موازات لبه رامپ را کاهش داد. بنابراین باید در طرح معماری اولیه فضای رامپ از نظر عرض لازم برای عبور به طور خالص مشابه آنچه در مورد دستگاه پله ذکر گردید تامین گردد. به عبارت دیگر باید تیرها و ستون‌های در لبه رامپ در خارج از فضای عبور وسایل نقلیه قرار داده شوند.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

دانلود رایگان مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ویرایش جدید سال 1392

در این بخش مبحث هشتم (ویرایش جدید) سال 1392 این مقررات را برای شما عزیزان آماده دانلود کردیم. در ادامه می توانید از لینک زیر این مبحث را دانلود نمائید.


دانلود

 etabs-school.blog.ir : رمز فایل فشرده

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

پل بالوآرته

پل بالوآرته که با نام رسمی ” بالوآرته بیسنتناریو ” معروف است در حال حاضر بلندترین پل‌کابلی جهان است. این پل در شمال مکزیک ساخته شده است.



طول پل بالوآرته برابر با ۱,۱۲۴ متر بوده و دهانه میانی آن ۵۲۰ متر طول دارد.

گفتنی است با عرشه (تابلیه) ۴۰۳ متر بر فراز دره زیر خود, این پل بلندترین پل کابلی جهان و دومین پل بلند جهان بصورت کلی است.

ساخت این پل در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و در ژانویه ۲۰۱۲ به اتمام رسید. این پل قسمتی از پروژه بزرگراهی اتصال سواحل اقیانوس های اطلس و آرام در شمال مکزیک است.

این پل دارای چهار لاین عبوری و ۲۰ متر عرض عرشه است. وزن این پل توسط ۱۵۲ کابل فولادی به دو برج پل (پایه نگهدارنده) انتقال میابد.

قسمت پایینی عرشه پل بیش از ۳۹۰ متر از ته دره زیرین خود فاصله دارد. یعنی به میزان قابل ملاحظه ای بیش از ارتفاع برج ایفل پاریس، همچنین این مقدار در حدود ۱۲۰ متر از رکورد قبلی یعنی پل میلائو بیشتر است.

همچنین این پل طولانی ترین پل کابلی در شمال آمریکا است ( بیش از ۳۷ متر طولانی تر از پل John James Audubon در لوئیزیانا )

هزینه تمام شده این پل حدود ۱۵۸ میلیون دلار امریکا بوده است.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

نکات اولیه محاسبات سازه (قسمت اول)

هنگامی که مهندس محاسب اقدام به شروع محاسبه ی سازه می کند نقشه معماری آن سازه در اختیار وی قرار می گیرد. اولین قدم در شروع طراحی، شناخت معماری یا به عبارتی تفسیر معماری است.  تفسیر معماری منجر به تطبیق معماری، سازه و تاسیسات می گردد.  موارد مهمی در این رابطه قابل ذکر می باشد که سعی می گردد به مرور بیان گردد: 

1- در اولین مرحله که نقشه معماری در فاز صفر قرار دارد، محاسب باید نقشه های اولیه تاسیسات را بخواهد.  منظور از نقشه فاز صفر اولین نقشه غیرمصوب معماری است که ایده اولیه معمار و خواسته کارفرما را براورده می کند.  براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای تمام ساختمان های بلندتر از 4 طبقه ارائه نقشه تاسیسات مکانیکی و برقی ضروری است.  محاسب باید نقشه ها را مطالعه و محل های لازم برای عبور لوله های هوادهی، کانال خروج هوا از موتورخانه و مواردی نظیر آن را با آنچه معمار پیشبینی کرده مطابقت دهد.  ممکن است معماری اولیه تا حدودی تغییر کند تا داکتهای لازم در سقف و احیاناً دیوارها به شیوه مناسب و به مقدار کافی جای گیرند.  همچنین محل لازم برای چاهک سپتیک در پی ها و اتاقک های پمپاز که برای نصب پمپهای موتورخانه یا تخلیه و پر کردن آب استخر نیاز هستند در فونداسیون سازه مشخص و به تائید مهندسین سازه و معماری برسد. در این زمینه مواردی همچون ارتفاع مفید سقف ها و ارتفاع تیر سقف جهت عبور برخی از لوله های هوادهی یا کانال های دیگر از زیر تیرها که می بایست در محدوده سقف کاذب انجام شود.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

دانلود مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان (ویرایش جدید/1392) بدون تبلیغات در صفحات کتاب

در این بخش مبحث هفتم (ویرایش جدید) سال 1392 این مقررات را برای شما عزیزان آماده دانلود کردیم. در ادامه می توانید از لینک زیر این مبحث را دانلود نمائید.


دانلود

 etabs-school.blog.ir : رمز فایل فشرده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

دانلود رایگان مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ویرایش جدید 1392 - بارهای وارد بر ساختمان-بدون تبلیغات

در این بخش مبحث ششم (ویرایش جدید) سال 1392 این مقررات را برای شما عزیزان آماده دانلود کردیم. در ادامه می توانید از لینک زیر این مبحث را دانلود نمائید.


دانلود

 etabs-school.blog.ir : رمز فایل فشرده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

دانلود مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان ویرایش 92 (مصالح و فرآورده های ساختمانی)

در این بخش مبحث پنجم (ویرایش جدید) سال 1392 این مقررات را برای شما عزیزان آماده دانلود کردیم. در ادامه می توانید از لینک زیر این مبحث را دانلود نمائید.

رمز فایل فشرده : etabs-school.blog.ir


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

آزمایش عایقکاری

پس از اتمام عایقکاری و قبل از اجرای قشر محافظ روی آن، باید نسبت به آزمایش عایقکاری اقدام نمود. سطوح شیبدار را می‌توان با پاشیدن آب بر روی آنها مشابه یک بارندگی شدید آزمایش کرد. چنانچه نقصی در بام‌پوش وجود داشته باشد معمولاً در فاصله کوتاهی پس از آبپاشی ظاهر شده و از زیر سقف می‌توان با مشاهده قطرات آب به وجود نقص و محل آن پی برد.

برای آزمایش عایق بامهای تخت و کف سرویسها و نظایر آن باید تمامی آب‌روها و کف‌شورها را موقتاً با مصالحی مانند ورقه‌های پلاستیکی و پارچه کهنه و گل رسی مسدود نمود و روی عایق را به ارتفاع حدود 5 سانتیمتر از بالاترین نقطه آب بست و به مدت 24 ساعت به همین حال نگه داشت، چنانچه نقطه ضعفی در عایق مشاهده نشد، جلو آب را باز و قشر محافظ عایق را اجرا می‌کنند، ولی در صورت بروز نم‌زدگی در زیر سقف باید محل آن را مطابق دستورالعملهای فصل بیست و چهارم نشریه 55 تعمیر کرده و مجدداً آزمایش را تکرار نمود تا نقص عایق برطرف شود.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰